donderdag 14 maart 2013

Ontgoocheld


De redactie belde met een duidelijk behoorlijk aangeslagen Armand Pletinckx, pauswatcher en voorzitter van de Vlaamse afdeling van de International Pope Watchers Association (IPWA),

"Ja, ik ben ontgoocheld, ik steek het niet weg." Is er dan iets mis met deze paus, Armand? "Het gaat niet over de persoon; die mens zal zijn best wel doen, daar gaat het niet over. Ik ben ontgoocheld in het hele pausconclaaf." Hoezo, Armand? "Zo'n pausconclaaf is één van de hoogtepunten uit het pauswatchersbestaan. Jaren bereiden wij ons hierop voor. We studeren kerklatijn, leren de biografieën van pausen uit het hoofd, leggen databestanden aan met nieuwtjes over kardinalen. Jaren werk. En dan sturen ze ons na een dag of twee al weer naar huis. Ontgoochelend, zeg ik." Maar ze moeten zo'n conclaaf toch niet langer rekken dan nodig? "En waarom niet? Wie neemt de katholieke kerk nog ernstig? Niemand. Behalve de pauswatchers. Wij offeren onze vrije tijd, ons familieleven, ons beroep, op aan het pauswatchen. Gratis, belangeloos. En als de kerk dan één keer iets kan terugdoen voor ons, voor de enige groep die die hele santenkraam nog ernstig neemt, dan laat ze ons al na twee dagen in de de steek. Bijzonder teleurstellend allemaal..."

Hou de moed er in, Armand! Hoe is overigens het weer nog in Rome? "Wat kan mij in godsnaam het weer in Rome nog schelen. Morgen zit ik weer bij moeder de vrouw in Stekene. Verdomme toch. Twee armzalige dagen en ze hebben een paus. Zeer ontgoochelend..."

Geen opmerkingen: