Het was een spannend jaar voor het Britse voedingsbedrijf Cadbury dat te maken kreeg met een vijandig overnamebod van Kraft (De Tijd, 14.12.09). Veel is, denken wij, misgegaan bij Cadbury toen ze van hun aloude en beproefde marketingtechnieken afzagen. Hoe dat vroeger in zijn werk ging lees je bij Roald Dahl (Boy).
Dahl zat op een Engelse public school. Om de zoveel tijd arriveerde in de school een groot pak van Cadbury, met daarin de nieuw bedachte chocoladerepen. Aan de jongens van de school om er een oordeel over te vellen.
"It was a clever stunt. Cadbury's were using some of the greatest chocolate-bar experts in the world to test out their new inventions. We were of a sensible age, between thirteen and eighteen, and we knew intimately every chocolate bar in existence, from the Milk Flake to the Lemon Marsmallow. Quite obviously our opinions on anything new would be valuable. All of us entered into this game with great gusto, sitting in our studies and nibbling each bar with the air of connoisseurs, giving our marks and making our comments. 'Too subtle for the common palate' was one note that I remember writing down."
Geen opmerkingen:
Een reactie posten