zondag 28 oktober 2007

De gedachten zijn vrij

Toe, vertel nog eens iets over de tijd van de verzuiling. Goed, nog één keer dan. Thuis vonden wij dat je de superioriteit van de vrijzinnige levensbeschouwing kon aflezen aan de liederen die in het desbetreffende verenigingsleven werden gezongen. Katholieken zongen over een potteke vet dat op de tafel werd gezet of over een boom die op de berg staat. Of over Te Lourdes op de bergen (al jong leerde ik van mijn grootvader de meer scabreuze versie van dit Maria-lied).
Nee, dan wij. We waren hooguit met een handjevol, maar we hadden een rijk innerlijk leven. Wij zongen De Gedachten Zijn Vrij:

De Gedachten zijn vrij,
wie kan ze beletten?
Ze ijlen voorbij naar eigene wetten.
Geen mens kan ze raden,
of grijpen of schaden.
Hoe sterk hij ook zij,
de Gedachten zijn vrij!

Ik denk wat ik wil,
wie zal 't mij verbieden.
Mijn denken gaat stil,
waarheen het wil vlieden.
Mijn wens en verlangen
neemt niemand gevangen.
Hoe sterk hij ook zij
de Gedachten zijn vrij!

En als men mij sluit
in donkere kerker,
dan lach ik ze uit,
mijn Geest is toch sterker.
Hij breekt onverdroten
de grendels en sloten
en werpt ze terzij,
de Gedachten zijn vrij!



Op de site van de Protestantse Kerk in Oostende vind je een hele mooie gezongen versie. En ook nog een instrumentale, als je karaokegewijs zelf aan de slag wil.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

IK zoek de variant van dit veers/lied. Het waren veel meer coupletten en wij zongen:
Gedachten zijn vrij
wie kan ze soms tellen
ze vliegen voorbij
als kleurige libellen
Geen mens kan ze ontleden
geen deugniet vertreden
ik blijf er dus bij
gedachten zijn vrij

geen kerker of slot
houdt denken gevangen
maar alles ten spot
gaat rustig zijn gangen
men kan in gedachten
soms schertsen en lachen
ik blijf er dus bij
gedachten zijn vrij
En zo verder, wie kan mij helpen aan de complete tekst??
groet
Diny

Anoniem zei

IK zoek de variant van dit veers/lied. Het waren veel meer coupletten en wij zongen:
Gedachten zijn vrij
wie kan ze soms tellen
ze vliegen voorbij
als kleurige libellen
Geen mens kan ze ontleden
geen deugniet vertreden
ik blijf er dus bij
gedachten zijn vrij

geen kerker of slot
houdt denken gevangen
maar alles ten spot
gaat rustig zijn gangen
men kan in gedachten
soms schertsen en lachen
ik blijf er dus bij
gedachten zijn vrij
En zo verder, wie kan mij helpen aan de complete tekst??
groet
Diny