zondag 1 december 2013

Met Kapitaal


Stilleven met, in dit geval, een keure van communistische boeken. We herkennen in de rugdekking verlenende stapel onder meer Das Kapital en, rechtopstaand, de officiële en dus voortdurend weer herschreven Geschiedenis van de Communistische Partij van de Sovjet-Unie, destijds in klein-linkse kringen ook wel De Bolsjeviek genoemd.

Clive Branson (1907-1944) was communist. Hij schilderde scenes uit het dagelijkse leven van de communistische militant: de verkoop van het partijkrantje aan de fabriekspoort, de arbeider, de staking, de betoging. Vermoedelijk zou zijn schilderstijl in de Sovjet-Unie niet zijn gesmaakt: niet socialistisch-realistisch genoeg. En dat was dan meteen het voordeel van het kapitalisme: je kon je er als communistisch kunstenaar, als je wat minder klassiek schilderde, altijd van af maken dat je een soort van kapitalistisch realisme maakte: de verwrongen realiteit van het leven onder de markteconomie of iets dergelijks.

Het prentje: de Londense Tate Gallery heeft een paar Bransons in de collectie (hier), waaronder dus dit Stil Life uit 1940.

Geen opmerkingen: