zondag 13 december 2009

Ella in de hemel


Ze bad tot God,
ze bad heel vurig,
of hij niet van haar
een blank, gelukkig meisje kon maken.
En mocht het te laat zijn voor zulke veranderingen,
kijk dan toch, o God, hoeveel ik weeg
en haal er op zijn minst de helft vanaf.
Maar de genadige God zei nee.
Hij legde alleen een hand op haar hart,
keek in haar keel, aaide over haar bol.
'En is straks alles achter de rug', voegde hij er aan toe,
'doe me dan een plezier en kom dan bij mij,
mijn zwarte troost, mijn zingende homp'.


Wislawa Szymborska, Ella in de hemel, in Hier, De Geus, Breda. Vertaling Karol Lesman.

Recent werd een ganse reeks verloren gewaande opnamen teruggevonden en heruitgebracht (hier). Dat verdient een filmpje: Ella Fitzgerald, I gotta right to sing the blues.

Natuurlijk. Gelijke rechten voor iedereen.

Geen opmerkingen: