maandag 15 november 2010

Ford Plimu Piluma


De belangrijkste reden waarom het slecht gaat met het Ford automobielbedrijf, is dat men er niet luistert naar goede raad. In 1955 vroeg ene Robert B. Young, hoofd marktonderzoek bij Ford, de dichteres Marianne Moore om namen te bedenken voor het nieuwe model dat eerstdaags van de band liep.

Moore kweet zich met gusto van de taak en bedacht werkelijk schitterende namen zoals: the utopian turtletop, the pluma piluma, the turcotingo, the angelastron, the taper acer, the pastelogram, the dearborn diamanté, the thunder crester, the fée rapide, the aeroterre, the regna racer, the anticipator, the mongoose civique, the arc-en-ciel en the resiliant bullet.

En wat deden die droogzakken van Ford daarmee? Niets. Ze doopten het nieuwe model Ford Edsel, naar Edsel, de zoon van stichter Henry Ford. De Edsel werd de grootste ramp uit de automobielgeschiedenis: Ford kreeg er ternauwernood honderduizend exemplaren van verkocht en verloor er tweehonderdvijftig miljoen dollar aan. En dat terwijl triljoenen automobilisten ongetwijfeld maar wat graag hun spaarcentjes aan de nieuwste Ford Pastelogram of Ford Plimu Piluma hadden besteed.

Het verhaal: via wordnik.

Geen opmerkingen: