maandag 3 maart 2008

Trager is beter


Soms geloof je in de verbeterbaarheid van mens en wereld. Fastfoodketen McDonalds is tot inkeer gekomen. De restaurants worden onder handen genomen en krijgen een totaal nieuwe filosofie mee.

Vroeger was het de bedoeling de klanten zo snel mogelijk buiten te krijgen om zo weer plaats te hebben voor nieuw koopvee. Vandaag willen ze klanten die blijven plakken. McDonalds heeft, in navolging van ketens als Starbucks, ontdekt dat het loont als klanten blijven loungen. Ten eerste is de omzet groter, ten tweede trek je een beter soort publiek aan dat ook beter bij kas is.

Tel uit je winst, natuurlijk, maar voor een keer kunnen we moeilijk tegen de vooruitgang zijn. Trager is beter.

Overigens: iedereen zeurt altijd maar over het grote aantal hamburgertenten in de Verenigde Staten. Dat blijkt niet eens te kloppen. Het nationale Amerikaanse restaurant is Chinees. Er zijn in de VS meer Chinese restaurants dan alle vestigingen van burgerketens samen. Ook niet zo'n slecht nieuws.

Geen opmerkingen: