dinsdag 10 juni 2008

Studiecentrum Snacks en Zoetwaren


Soms staan er geweldig interessante dingen in de krant (De Standaard, 10.06.08). Lees even mee:

We hebben vorig jaar voor 1,8 miljard aan snoep gekocht, of 6,7 procent meer dan in 2006. In volume nam het verbruik van snoep met 2,5 procent toe, in omzet met 6,7 procent, zo blijkt uit cijfers van het Studiecentrum Snacks en Zoetwaren (SSZ), dat afhangt van de snoepindustrie. Volgens manager Peter-Jan Lucas van SSZ is de belangrijkste oorzaak van het meerverbruik de barslechte zomer. Door de vele regen zijn we meer chocolade gaan eten: in de drie zomermaanden steeg de verkoop daarvan met 17 procent in volume en met 23 procent in omzet. Vooral de donkerdere soorten zijn in trek.

Een Studiecentrum Snacks en Zoetwaren (SSZ)! Man, man. Dat hadden we zelf niet kunnen verzinnen. En dat verband tussen slecht weer en donkere chocolade: meesterlijk!

Als goede wetenschappers gaan de dappere vorsers van het SSZ echter ook de moeilijkere vragen niet uit de weg, bijvoorbeeld die over het verband tussen meer snoepen en meer dikke mensen:

Als we op lange termijn kijken, blijft de hoeveelheid snoep die we verbruiken, nagenoeg constant. Het is dus niet snoep op zich dat er verantwoordelijk voor is dat er zoveel meer dikke kinderen zijn, wel het feit dat men veel meer tussendoor eet.

Net echte wetenschap, dat Studiecentrum Snacks en Zoetwaren, dat afhangt van de snoepindustrie.

Geen opmerkingen: