woensdag 28 januari 2009

Onderweg of op hotel


Wie ook maar een beetje belangrijk is, is onderweg of op hotel. In werkomgevingen kan je de pikorde aflezen van de onkostenvergoedingen, vliegtuigticketten en hotelrekeningen die mensen binnenbrengen. Wie gewoon aan zijn bureautje zijn werk doet, is een loser.

En levert al dat gereis ook iets op? Bar weinig, leert onderzoek. "Europese managers op zakenreis besteden slechts 55 procent van hun trip op een efficiënte manier. De rest van de tijd verblijven ze in hun hotelkamer of wachten ze op hun vlucht", kon je gisteren op alle nieuwssites lezen.

Werken kan ook veel leuker zijn én productiever. Nu, zoals we eerder berichtten, het nieuwe boek van Alain de Botton, over werk, er aan komt, staat hij in alle kranten. In De Volkskrant (hier lees je het volledige gesprek) vroegen ze hoe zijn werkdag er uit ziet:

‘Dat is precies de vraag die ik ook aan iedereen stelde. Ik ga naar mijn kantoor aan de overkant van de straat. Ik doe mijn computer aan, lees wat mails en dan begin ik. Normaal gesproken heb ik twee goede schrijfsessies per dag. Van tien tot één en van vijf tot zeven uur. Dan stop ik. De avond en de nacht gebruik ik om te herstellen.’

Meer moet en mag dat niet zijn.

(Het prentje: Rudy Devuyst en Luc Wagemans gaan wat graag op zakenreis, al dan niet met het vliegtuig. En op hotel, natuurlijk!)

Geen opmerkingen: