dinsdag 26 juli 2011

Madonna met Breiwerk


In de reeks Dingen Waarvan Een Mens Katholiek Zou Worden, vandaag: de Madonna met Breiwerk. Terwijl andere godsdiensten hun goden altijd bovenmenselijk uitbeelden, maken de katholieken de hunne vaak zo aards en gewoon. Denk aan de Jezussen lijdend aan het kruis of aan het peilloze verdriet van de Maria's met hun dode Zoon op hun schoot. Andere godsdiensten maken hun goden in regel groots en angstaanjagend, katholieken maken ze bij momenten opmerkelijk klein en meelijwekkend.

Neem nu deze Madonna met Breiwerk. Een detail uit het Buxtehude Altaar, door Meister Bertram von Minden (1340 - 1414) geschilderd tussen 1400 en 1410. Hoeveel Moeders van God zie je afgebeeld terwijl ze de laatste hand leggen aan een zelfgebreide debardeur voor Hun Zoon? En dan zie je die Zoon al voor je, die enigszins ongemakkelijk dat breiwerkje in ontvangst neemt, die er zich een beetje voor schaamt, want een echte God draagt immers geen debardeur. Maar om één of andere reden zie je een katholieke God dat nog wel doen.

Dingen waarvan een mens katholiek zou worden dus.

1 opmerking:

lulu zei

Ik word er dromerig van... werd zooo katoliek opgevoed, dat ik er een afkeer voor de Kerk aan heb overgehouden, maar ik ga altijd de katedraal bezoeken als ik in een stad ben waar er een is (als ik ze niet opzoek), en inderdaad, die schilderijen... Mooi, de breidende madonna, maar toch overgetroffen door Rafaël's Sixtijnse Madonna of Madonna op de stoel (sorry als het niet correct wordt vertaald...)

lulu