zaterdag 31 maart 2012

Groter is groter



Ook een sociologische wetmatigheid: als iedereen zich heel erg in één richting beweegt omdat, ja, omdat iedereen dat doet, dan ontstaat er na verloop van tijd een voorhoede die zich consequent naar de andere richting begeeft. En na een tijdje krijgt die voorhoede navolging. En vervolgens beweegt iedereen zich nadrukkelijk in de richting die de voorhoede aangaf. Maar als iedereen zich heel erg in één richting beweegt omdat, ja, omdat iedereen dat doet, dan ontstaat er wel weer ergens een nieuwe voorhoede die zich consequent naar de andere richting begeeft.

En waarom mensen dat doen? Dat is het rare. Mensen lijken zowel gedreven door de wil om ergens bij te horen als door de wil zich daar tegen af te zetten. Dat is misschien wel de essentie van de menselijke conditie: we willen heel erg zijn zoals de anderen en tezelfdertijd ook heel erg bijzonder.

Mensen: niet eenvoudig.

Het prentje: Shakira Van Walleghem, telefoonpionier uit Zandhoven. Toen iedereen op zoek ging naar steeds weer kleinere telefoontoestellen gooide Shakira het consequent over een andere boeg. "Groter is groter", liet ze optekenen. En probeer daar maar eens iets tegen in te brengen.

2 opmerkingen:

TV zei

De scherpe P.St. heeft de trend naar grotere telefoons goed opgemerkt. Ik zag in de winkel van SFR (een grote Franse telecomoperator) dat hun vaste telefoontoestellen tegenwoordig terug van grote, zwarte type zijn met een flinke hoorn. De draaischijf staat er niet meer op, maar wordt wel geïmiteerd met druktoetsen.

http://adsl.sfr.fr/img/experience_tel.png

Om op de vraag van vorige week te antwoorden: ja hoor, in Parijs lopen ze weer in de voorhoede ;)

pst zei

Voila. Ceci explique cela!