donderdag 2 april 2009

Bob geeft loopbaanadvies


Er komt binnenkort een nieuwe Dylan uit. En, enigszins tegen de gewoonte in, besloot Bob er deze keer uitleg bij te geven. Uit een lang interview met journalist Bill Flanagan, een stukje (De Standaard, 31.03.09). Bob maakt niet alleen liedjes, maar schildert ook. En dus wil de journalist weten wat Bob nu het liefst doet. En passant geeft Bob ook loopbaanadvies.

Stel, je wordt wakker in een hotelkamer in Wichita. Je kijkt uit het raam en je ziet een klein meisje langs de treinsporen lopen. Ze trekt een groot Boeddhabeeld in een houten kar met zich mee, gevolgd door een hond met drie poten. Grijp je dan naar je gitaar of naar je tekenblok?

Goh, wat een vraag. Dat zou van een heleboel dingen afhangen, vooral dan van de omgeving. Van het weer, bijvoorbeeld. Is het een grijsblauwe lucht zonder wolken, of zit er regen aan te komen? Een meisje dat een kar voorttrekt met een beeld erin? Dat zou ik er waarschijnlijk pas op het einde in verwerken. Welk ras is de driepotige hond? Een spaniël, een buldog, een retriever? Dat speelt allemaal een rol. Daar zou ik goed over moeten nadenken. Hangt ook af van de hoek waaruit ik het zie. Vanop de eerste verdieping, tweede verdieping, zevende verdieping? Ik weet niet. Misschien zou ik wel ter plaatse gaan kijken, ook naar de treinsporen. Ik zou een verband moeten zien tussen dat alles. Waarschijnlijk zou ik me afvragen of het een voorteken of een voorbode van iets is.

Als een jongeman die het in de kunsten wil proberen veel vrouwen wil versieren, waarvoor kiest hij dan het best: schilderen of gitaar spelen?

Geen van beide, waarschijnlijk. Als hij uit is op succes bij de vrouwen, zou hij beter een carrière als advocaat of arts overwegen.

Echt?

Ja, echt. Of privédetective. Maar eigenlijk is dat de verkeerde beweegreden voor om het even welk beroep.


Het prentje: een portret van Bob, netjes uit een cassettebandje gevouwen. Een enigszins onderbelichte kunstvorm.

PS: Bob laat in het interview ook weten dat er op zijn nieuwe plaat een belangrijke rol weggelegd is voor de accordeon. Dat schept natuurlijk verwachtingen.

Geen opmerkingen: