woensdag 13 februari 2008

Verkeersdeskundig


Dat zouden we eigenlijk nog wel eens willen weten. Wat bezielde een vorige generatie verkeersdeskundigen toen die adviseerde overal de tramsporen uit te breken en het busverkeer vrij baan te geven in de stad?

Hadden ze daar een rationele uitleg voor? Was er eigenlijk een probleem met de trams? Gingen de deskundigen er bijvoorbeeld van uit dat bussen flexibeler waren en niet zouden vastzitten in het verkeer? Dachten ze dat mensen massaal de auto zouden laten staan om mee te mogen rijden in zo’n fijne nieuwe bus? Was het eenvoudigweg een kwestie van centen?

Vandaag zijn we terug bij af. Overal verschijnen de trams opnieuw in het stadsbeeld. En dat lijkt de logica zelf. Beter voor het milieu. Minder verkeersopstoppingen, althans als je de trams een eigen bedding geeft.

Gisteren in Trouw een lang stuk over nieuwe tramlijnen in Nederland en in de rest van Europa. Op de website van De Standaard en Het Nieuwsblad nieuws uit Firenze. Daar beroert een geplande nieuwe tramlijn de gemoederen. De nieuwe lijn zou immers ook over het Domplein lopen. Bezorgde kunsthistorici vinden dat maar niets. Wie al wel eens in het centrum van Firenze is geweest kan zich echter moeilijk van de indruk ontdoen dat de voortdurend over en weer razende bussen ook niet zo verschrikkelijk bevorderlijk zijn voor het kunstpatrimonium.

Bovenstaande foto illustreert de verdwazing van de eerder vermelde vorige generatie verkeersdeskundigen. In 1954 reed tram 1 over de Antwerpse Leien. Die is nu vervangen door een bus. Die rijdt zich vast in het stadscentrum en probeert dat dan goed te maken door, tegen een hels tempo, door de straten van de voorstad te denderen. Daarom worden nu nieuwe tramlijnen in gebruik genomen. In de verte zie je een glimp van het Antwerpse Zuidstation. Dat moest weg om ruim baan te geven aan het autoverkeer. Nu zijn er plannen om, bovenop de toen aangelegde snelweg, een nieuw Zuidstation te bouwen.

Verkeersdeskundig, ha!

Misschien worden we gewoon oud.

2 opmerkingen:

KM zei

Al eens in Gent vanop de St.-Michielsbrug naar het fameuze Belfort willen kijken ? Waarschijnlijk wel, maar dan zul je ook eerst je brandpuntafstand tot over het web van bovenleidingen hebben moeten tillen.
Trams zijn leuk om je mee te laten vervoeren, het zijn veel 'collectievere' transportmiddelen dan bussen. Waarom, dat weet ik niet, het voelt gewoon zo aan. Maar de kriskras leidingen die voor hun stroomvoorzieningen moeten zorgen zijn ook heel erg lelijk. Ze ontsieren de stad en geven mij de indruk in een constante geëlektrificeerde kooi te moeten rondlopen.

Daarenboven zijn trams niet steeds minder luidruchtig of vervuilend dan bussen.Tussen het snerpend geluid van metalen velgen op fout afgestelde sporen of het gebulder van een zwaar geladen bus zou ik nog kunnen kiezen, tussen een paar vaten kernafval (nodig voor de elektrische voeding) of een aantal zakken fijn stof, is het al wat moeilijker.Maar bon, dat is een andere discussie.

Trams of bussen, uiteindelijk zal het me worst wezen. Op een fijne collectieve manier van de ene plek naar de andere, daar gaat het om. En dan liefst met zo weinig mogelijk, ook visuele, hinder voor de andere stadsgebruikers.

In Bordeaux hebben ze daar iets op gevonden: trams zonder bovenleidingen die bijna geruisloos door de stad zweven. Misschien niet zo veilig voor de hardhorigen of slechtzienden onder ons, maar voor mij in elk geval een luxueuse verademing.

pst zei

dat zetten we op het lijstje van te doene dingen, km: de trams van Bordeaux bekijken. In tussentijd kunnen geïnteresseerden hier alvast een kijkje nemen: http://en.wikipedia.org/wiki/Tramway_de_Bordeaux